jueves, 28 de enero de 2010

Tiwanaku - Desaguadero

Sortim de la Paz en direcció al Perú, però aprofitem el camí de tornada per passar per Tiwanaku -també anomenat Tiahuanaco-, un antic centre de la civilització dels Tiwanaku. Dona la casualitat que dos dies després de la nostra visita hi haurà un esdeveniment molt important en aquest lloc. Evo Morales ha estat reelegit com a president de Bolivia i, a part de les cerimonies protocolàries, també es farà una cerimonia indígena a Tiwanaku. L'event s'espera amb gran expectació a tot el païs.

La majoria de temples estan molt derruïts i gran part està reconstruida, però es deixa entreveure la imensitat del què un dia devia haver estat.

El què més crida l'atenció son els "monolitos" i els relleus sobre les diferents portes.

Un cop visitat el temple anem a dinar. Sentint les converses del restaurant sembla que estan molt nerviosos amb la visita que tenen. Al temple de Tiwanaku pràcticament només hi ha un restaurant i dos hostals, però en les pròximes hores hi ha d'arribar unes quatre mil persones de seguretat i s'esperen unes vint mil persones que venen a presenciar l'event. Totes al restaurant! Els amos del restaurant fan preparatius,un se'n va a la Paz a comprar peix i l'altre va Desaguadero a comprar alpaca. Nosaltres també ens dirigim a Desaguadero -la frontera amb Perú-, i tenim la sort de que ens hi porta en el seu vehicle.
Un cop creuem la frontera amb Perú -aquest cop sense cap problema-, busquem un transport que ens porti fins a Arequipa, la nostra següent parada. Preguntant als transportistes ens informen que hi ha talls a la carretera a Juliaca -en el nostre camí cap a Arequipa-, i ens ofereixen un taxi compartit que marxa cap a Moquegua. D'aquesta manera podriem agafar una altre ruta cap a Arequipa.

Pugem al taxi, i allà ens expliquen que no només hi ha vaga a Juliaca, sinó que hi ha una vaga de transports a tot el Perú per la pujada de preu del combustible. Per sort, dos dels cinc tripulants del taxi són dos Bolivians que han d'arribar a prop d'Arequipa amb urgència, així que, arribats a Moquegua, agafem un altre taxi entre els quatre que ens porta directes a Arequipa.
Quan he dit cinc tripulants, em referia a cinc més el conductor, així doncs una persona va anar al maleter tot el viatge, dormint sobre les motxilles. A més, durant el transcurs del viatge, vam trobar tres controls de polícia i tots anaven inspeccionant el maleter. Nosaltres estavem preocupats, peró ells deien que no hi havia cap problema. Resulta que els policies miraven que no portessim fruita -és veu que per evitar una plaga d'una mosca-. Així és Perú.